U bevindt zich hier: Home Het Museum Nieuws Fantastische viering Kees de Jongen festival

Fantastische viering Kees de Jongen festival

vrijdag, 13 oktober 2023 11:51

Ach, wat was het weer een heerlijk gebeuren, ons Kees de jongen-Festival afgelopen zaterdag in de bomvolle theaterzaal van de Openbare Bibliotheek Amsterdam op de Oosterdokskade! We presenteerden er fragmenten uit vele bewerkingen van Theo Thijssens beroemdste roman, en praatten erover met o.a. acteur Wim van der Grijn (Kees-vertolker, naast Hans Dagelet, in de toneelbewerking door Gerben Hellinga, 1970), film-regisseur André van Duren striptekenaar Dick Matena. Zij gaven ons boeiende kijkjes achter hun schermen.

We luisterden bovendien naar de schitterende muziek van Willem Breuker, voor Margrit Vrenegors muziektheaterstuk uit 1993, en naar het geestige lied ‘Rosa Overbeek’, in 2011 geschreven door Harrie Geelen en vertolkt door Frank Groothof & De Kift, en het opzwepende  zwembaspaslied van Rick de Leeuw, gemaakt voor de Dag van de Zwembadpas in 2001. De stemming kwam er meteen al geweldig in met het live uitgevoerde Kees-lied van Meester Younes en Meester Marijn van de Theo Thijssenschool.

En dan was er ook nog de best pittige Theo Thijssen-Quiz, uiteindelijk gewonnen door Henri van Lieshout. Ziehier een foto van de prijsuitreiking, met van links naar rechts juryvoorzitter Jack van Dongen (penningmeester Theo Thijssen Museum), finalist Henk Noorland (vrijwilliger TTM), quizmaker en prijsuitreiker Dennis Bos, prijswinnaar Henri van Lieshout, en onze voorzitter Bernard Kruithof, die met veel flair het hele programma presenteerde.