U bevindt zich hier: Home Het Museum Tentoonstellingen-archief 2015-2020 Reizen met Thijssen * oktober 2020 - april 2022
dinsdag, 30 november 2021 17:23

Reizen met Thijssen * oktober 2020 - april 2022

In de tentoonstelling Reizen met Thijssen laten we zien hoe de wereld steeds groter voor Thijssen werd. Als Jordaanjongetje verkende hij gretig het uitdijende Amsterdam, als kersverse kweekschoolleerling bracht de trein hem al helemaal naar Haarlem, als schrijvend onderwijzer begon hij voor spreekbeurten het hele land te bereizen en als vakbondsbestuurder bezocht hij internationale onderwijzerscongressen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland. Impressies daarvan zijn te vinden in zijn boek Een bonte bundel (1935), opgenomen in deel III van het Verzameld werk.

Maar Thijssen bezocht ook Engeland, ontdekten we in de oude leggers van De Bode, het door Thijssen geredigeerde weekblad van de Bond van Nederlandse Onderwijzers. Eind april 1927 reisde hij met de nachtboot van Hoek van Holland naar Harwich en vervolgens met de trein naar Liverpool Street Station in Londen. Daar nam hij, samen met een in de trein ontmoete Zweedse gedelegeerde, naar Hamilton House of Mabledon Place, het imposante bondsgebouw van de National Union of Teachers (NUT). Daar werd vergaderd over onder meer de statuten en contributieregeling van de kersverse.